- O OBČINI
- OBČINSKA UPRAVA
- ORGANI OBČINE
- E-OBČINA
- NOVICE IN OBJAVE
- KONTAKTI
- TURIZEM
Na včerajšnji novinarski konferenci sta direktor ZD Idrija mag. Tomaž Glažar in Matic Vidmar, vodja zdravstvene nege v enoti NMP ZD Idrija, spregovorila o vključitvi nujne medicinske pomoči ZD Idrija s 1. avgustom v Dispečersko službo zdravstva. Idrijski zdravstveni dom se v ta sistem vključuje kot prvi zdravstveni dom na severnem Primorskem. Dispečerska služba zdravstva, ki deluje 24 na dan vse dni v letu, je del službe nujne medicinske pomoči, sprejema klice o življenje ogrožujočih zdravstvenih stanjih in aktivira najbližje reševalno vozilo, prve posredovalce ali helikoptersko NMP za intervencijo na terenu v najkrajšem možnem času. S tem se bistveno poveča možnost preživetja, zagotavlja enako dostopnost do nujne medicinske pomoči tudi na odmaknjenih območjih.
Enota NMP ZD Idrija skupaj z dislocirano enoto v Cerknem in prvimi posredovalci skrbi za zagotavljanje NMP v občinah Idrija in Cerkno. Zaradi razgibanosti terena, razpršenosti prebivalstva in oddaljenosti od večjih bolnišnic je zato posebej pomembna čim hitrejša, kakovostna in bolj obsežna oskrba kritično bolnih in poškodovanih še pred prihodom v bolnišnico. Vključenost ZD Idrija v Dispečersko službo zdravstva to omogoča.
Dispečerska služba zdravstva na številki 112 v primeru življenjske ogroženosti k bolniku oziroma poškodovancu pošlje najbližje reševalno vozilo, čeprav to ne bo iz domačega zdravstvenega doma. Aktivira lahko tudi helikoptersko nujno medicinsko pomoč in najbližjega prvega posredovalca, ki je usposobljen za ukrepanje v primeru življenje ogrožujočih stanj (teh je na Idrijsko-Cerkljanskem kar 240 v 18 društvih). Tudi tega bo po 1. avgustu k ogroženemu občanu poslala dispečerska služba zdravstva in ne več služba NMP ZD Idrija. Dispečerska služba zdravstva spremlja, razporeja in koordinira delovanje vseh mobilnih enot NMP in ekip helikopterske nujne medicinske pomoči.
Kdaj je potrebno poklicati številko 112?
Kadar je pacient življenjsko ogrožen oziroma bi njegovo stanje v kratkem lahko pripeljalo do življenjske ogroženosti (srčni zastoj, nezavest, možganska kap, nenadna huda bolečina v prsih, težave z dihanjem, hude krvavitve, težje poškodbe, porod na domu …).
Kako poteka klic na 112?
Pacient pokliče na telefonsko številko 112. Oglasil se bo Regijski center za obveščanje, ki bo klic prevezal k zdravstvenemu dispečerju na Dispečersko službo zdravstva v Ljubljano, kjer bodo zahtevali:
podatke o oboleli/poškodovani osebi,
točno lokacijo,
telefonsko številko in
morebitne druge informacije.
Po sprejemu podatkov bo dispečer aktiviral najustreznejše in najbližje reševalno vozilo, klicatelju dajal navodila ter po potrebi do prihoda reševalnega vozila ostal na linji. Med pogovorom z dispečerjem je za pacienta pomembno, da bo v tem času najbližje reševalno vozilo že na poti.
Dispečerski sistem pomeni hitrejšo obravnavo pacientov
Prednosti novega načina obravnave nujnih klicev z vključitvijo v Dispečersko službo zdravstva so:
hitrejša in poenotena obravnava vseh nujnih pacientov,
hitrejša aktivacija ekip NMP (že med sprejemom klica),
aktivacija drugih ekip ob zasedenosti NMP Idrija,
dajanje navodil klicatelju do prihoda ekipe NMP.
Namen vzpostavitve dispečerske službe v zdravstvu je:
zagotoviti enako dostopnost do nujne medicinske pomoči na območju celotne države,
izboljšati kakovost storitev nujne medicinske pomoči ter posledično izboljšati dolgoročno preživetje in kakovost preživetja v primerih izven bolnišničnega zastoja srca in drugih življenje ogrožajočih stanjih,
racionalizirati delovanje nujne medicinske pomoči in
izboljšati pripravljenost zdravstva za delovanje v primeru posebnih oziroma izrednih dogodkov, npr. množičnih nesreč.
Značilnosti delovanja dispečerske službe zdravstva je:
deluje neprekinjeno 24 ur na dan, vse dni v letu,
da sprejema nujne klice z zdravstvenega področja, to je klic v sili - preko (ReCO) 112,
da spremlja, razporeja in koordinira delovanje vseh mobilnih enot NMP, ekip helikopterske nujne medicinske pomoči.
Dispečerska služba zdravstva usmerja najbližje mobilne enote na kraj nujnega dogodka po vnaprej določenih kriterijih - v primeru življenjske ogroženosti je odposlana najbližja mobilna enota NMP, ne glede na občino, v kateri je do dogodka prišlo. Odločitev o najprimernejši ekipi za izvoz sprejme zdravstveni dispečer na podlagi podatkov, ki jih prejme tekom obravnave klica in ocene konkretne situacije - v skladu z odločitvenim modelom »Slovenski indeks za NMP«.
Prvi posredovalci bodo poslej aktivirani preko dispečerskega sistema
Na območju občin Idrija in Cerkno imamo kar 18 društev, v okviru katerih je za prve posredovalce usposobljenih približno 240 posameznikov, ki so za ukrepanje v primeru nujnih stanj ustrezno usposobljeni. Razlika v primerjavi z doslej bo, da bodo prvi posredovalci aktivirani preko dispečerskega sistema in ne več preko ZD Idrija kot je to bilo doslej, kar bo še pospešilo prihod ekipe na kraj dogodka.
Po pravilih velja, da bo dispečer v Dispečerski službi zdravstva na teren v primeru nujnih stanj sicer poslal najbližje razpoložljivo vozilo oziroma ekipo, v popolnosti pa bo sistem zaživel takrat, ko bodo vanj vključene vse predvidene enote. Na severnem Primorskem bo ZD Idrija v dispečerski sistem zaradi ustreznih kadrovskih kapacitet vključen kot prvi.
Kadar pa stanje ni življenjsko ogrožujoče, je pa nujno, pacient ali bližnji ne kličejo 112, ampak kličejo ali obiščejo ambulanto NMP
Kadar ne gre za življenje ogrožajoče stanje, potrebna pa je čimprejšnja obravnava (rane, ki potrebujejo zdravniško oskrbo, krvavitev iz nosu, ki se ne ustavi po 10 minutah, lažje poškodbe kot so zvini gležnja in poškodbe prstov, vročinska stanja v času dežurstva …).
Pacientom bodo, kadar bodo potrebovali posvet z zdravnikom v času dežurstva oziroma izven rednega delovnega časa ZD Idrija, še vedno na razpolago na številki 05 37 34 212. Na to številko lahko pacienti pokličejo za nasvet glede jemanja zdravil, ukrepov za zniževanje temperature pri otroku in kadar niso prepričani ali zdravstveno stanje zahteva obisk NMP v času dežurstva. Na to številko se ne kliče v primeru življenjske ogroženosti, saj bo to podaljšalo čas do prihoda ekipe NMP in posledično do oskrbe.
Metka Rupnik