- O OBČINI
- OBČINSKA UPRAVA
- ORGANI OBČINE
- E-OBČINA
- NOVICE IN OBJAVE
- KONTAKTI
- TURIZEM
Te dni smo že objavili novico, da je z 11. 5. 2022 v Idriji znova možno opravljati teoretični del vozniškega izpita za motorna vozila, Občina Idrija in angažirani posamezniki z Idrijskega pa si po različnih poteh pri ministrstvu za infrastrukturo še naprej prizadevajo, da bi Idrija znova dobila tudi možnost opravljanja praktičnega dela vozniškega izpita.
Državna svetnika Bojan Režun in Franci Rokavec sta na Komisijo za lokalno samoupravo in regionalni razvoj pri Državnem svetu naslovila pobudo za obravnavo problematike v zvezi z izpolnjevanjem kriterijev pri določanju krajev za opravljanje praktičnega dela vozniškega izpita, saj nista bila zadovoljna z odgovorom Ministrstva za infrastrukturo z dne 2. 3. 2022 na njuno vprašanje, (ki ga je Državni svet obravnaval na 47. seji 26. 1. 2022), na podlagi katerih kriterijev Idrija in Litija v Pravilniku o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o vozniškem izpitu nista bili dodani med kraje, v katerih je možno opravljati praktični del vozniškega izpita za posamezne kategorije motornih vozil.
Na pobudo omenjenih dveh državnih svetnikov je Komisija DS za lokalno samoupravo in regionalni razvoj, ki ji predseduje Dušan Strnad, to problematiko obravnavala na ponedeljkovem zasedanju in podprla njuna stališča. Tako je 31. 3. 2022 Komisija DS za lokalno samoupravo in regionalni razvoj na Ministrstvo za infrastrukturo že odposlala pobudo, naj omenjeno ministrstvo spremeni in dopolni Pravilnik o vozniškem izpitu tako, da bo zagotovil enako obravnavo vseh krajev, ki izpolnjujejo pogoje za izvajanje praktičnega dela vozniškega izpita za posamezne kategorije motornih vozil, ter ponovno prouči možnost opravljanja praktičnega dela vozniškega izpita za posamezne kategorije motornih vozil v Idriji in Litiji.
Pobuda je utemeljena in argumentirana z izčrpno obrazložitvijo, ki jo objavljamo spodaj:
Kot sta opozorila pobudnika Bojan Režun in Franci Rokavec, je odgovor resornega ministrstva nezadovoljiv in pomanjkljiv. Med drugim je zavajajoča trditev glede Idrije, da: »kandidate za voznike motornih vozil ni mogoče veljavno oceniti, ali so zmožni samostojne in varne vožnje v vseh običajnih prometnih situacijah, saj obseg in prometna infrastruktura omogočata učenje na pamet (ni AC/HC, zahtevnega krožnega križišča, cest z več prometnimi pasovi, niti cest izven naselja, kjer bi kandidat lahko dosegel hitrost 90 km/h)« in glede Litije, da »kandidate za voznike motornih vozil ni mogoče veljavno oceniti, ali so zmožni samostojne in varne vožnje v vseh običajnih prometnih situacijah, saj obseg in prometna infrastruktura omogočata učenje na pamet (ni AC/HC, cest z več prometnimi pasovi)«.
Tako Idrija kot Litija sta od najbližjega priključka na avtocesto oddaljena 30 kilometrov, kar pomeni, da ima več krajev, kjer se izvajajo praktični deli vozniških izpitov B kategorije, podobno ali celo večjo oddaljenost od avtoceste (Ilirska Bistrica, Slovenj Gradec, Kočevje, Tolmin), vendar je v njih možno opravljati praktični del vozniškega izpita. Obenem je treba vedeti, da kandidati ob izpitni vožnji največkrat le po enkrat uvozijo in izvozijo iz avtoceste, zato razmere niso vedno enake in zato vsi kandidati nimajo enakih pogojev. Posamezni kandidat ima tako lahko povsem prosto vključevanje/izključevanje v promet ali pa gost promet, ki zahteva večje spretnosti kandidatov. Poleg tega morajo kandidati ob usposabljanju opraviti vse vaje, ki so predpisane s Pravilnikom o usposabljanju kandidatov za voznike motornih vozil (Uradni list RS, št. 95/21 in 108/21 – popr.), ki vsebuje tudi vožnjo po avtocesti, in to so kandidati v preteklosti, ko je bilo v Idriji oz. Litiji še možno opravljati praktični del vozniškega izpita, tudi opravljali. Tudi sedanji pravilnik to omogoča, saj lahko kandidat na prvi učni stopnji vozi skupaj tri ure, na drugi in tretji učni stopnji pa celo štiri ure skupaj.
V zvezi z navedbo resornega ministrstva, da se v Idriji ne da dosegati hitrosti do 90 kilometrov na uro, pobudnika opozarjata, da to ne drži. 12 kilometrski odsek Idrija–Godovič zajema vožnjo po ovinkasti cesti, uporabo t. i. »tretjega pasu«, kjer dva pasova vodita v eno smer, en pas pa v nasprotno, enopasovno krožišče, vožnjo v klanec, vožnjo navzdol, vožnjo skozi več semaforiziranih križišč. Ker vožnja iz centra Idrije do Godoviča in nazaj do centra Idrije traja okoli pol ure, to pomeni, da je izpolnjen pogoj za izvajanje praktičnega dela vozniškega izpita, saj je dovolj časa še za vožnjo po drugih segmentih prometne infrastrukture. Ker je navedeni odsek priljubljen tudi med kolesarji, v sami Idriji pa je dovolj pešcev, se lahko v okviru praktičnega dela vozniškega izpita preveri tudi odnos voznika do najranljivejših skupin udeležencev v cestnem prometu izven naselij (pešcev, kolesarjev).
Tudi npr. navedba o številu izvedenih praktičnih delov vozniškega izpita v koledarskem letu v Idriji ne da točnega podatka. Medtem ko so se v preteklosti številni iz praktičnih razlogov odločali, da opravljajo vozniški izpit v Idriji, je danes marsikdo primoran opravljati vozniški izpit v drugem kraju. Danes se tudi dijaki iz drugih krajev, ki v Idriji obiskujejo srednjo šolo (smeri gimnazijo, strojno ali mehatronik), izbirajo druge kraje za opravljanje vozniškega izpita. Pri tem ne smemo pozabiti, da ne gre le za prebivalce samega kraja Idrija, saj so tu še prebivalci okoliških vasi in krajev (npr. Cerkno, Žiri, Vojsko, Črni vrh nad Idrijo, itd.), ki so od Postojne, kjer je najbližji kraj, kjer se lahko opravlja praktični del vozniškega izpita, še bolj oddaljeni, kot je Idrija oddaljena od Postojne.
Po mnenju pobudnikov bi morali upoštevati tudi podatek, da se največ prometnih nesreč pripeti v lokalnem okolju, kar bi moral biti, poleg infrastrukture, eden od kriterijev, ki se ga ne bi smelo zanemarjati.
Poleg navedenega pobudnika opozarjata še na okoljski vidik, saj se morajo kandidati z navedenih območij, če želijo opraviti praktični del vozniškega izpita, voziti do bolj oddaljenih izpitnih centrov (Postojna oz. Ljubljana) in po nepotrebnem porabljati energetske vire, kar tudi ni v duhu prizadevanj za trajnosti razvoj.
V zvezi z navedbami Ministrstva za infrastrukturo v odgovoru glede minimalnih zahtev za ocenjevanje preizkusa spretnosti in ravnanj v cestnem prometu, kot naj bi izhajale iz Direktive 2006/126/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. decembra 2006 o vozniških dovoljenjih, pobudnika opozarjata na 11. točko Priloge II navedene direktive, iz katere neizhaja obveznost, ampak je jasno navedeno, da se posamezno znanje preveri le, če so možnosti za to. Kot izhaja iz direktive, mora biti čas vožnje izkoriščen v največji možni meri, da se kandidat oceni v vseh različnih prometnih območjih, kar pa je v praksi prepuščeno instruktorju oz. izpitni komisiji. Pri tem pobudnika opozarjata, da v Idriji in Litiji izpolnjujejo vse kriterije za ocenjevanje preizkusa.
Pobudnika tudi opozarjata, da sta občini Idrija in Litija že leta 2014, ko jima je bila odvzeta možnost opravljanja praktičnega dela vozniškega izpita, temu nasprotovali in predlagali ponovno izvajanje praktičnega dela vozniškega, vendar nista bili uspešni. Občini nista prejeli nobenih informacij, da potekajo aktivnosti glede ponovnega uvajanja praktičnega dela vozniškega izpita v krajih, v katerih je ta možnost v preteklosti že obstajala, ampak je bilo šele po sprejetju Pravilnika o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o vozniškem izpitu (Uradni list RS, št. 199/21) ugotovljeno, da sta izpadli le Idrija in Litija. Pri tem pobudnika izražata dodatno razočaranje, saj sta Litija in Idrija tako ostali edini občini brez možnosti izvajanja praktičnega dela vozniškega izpita od enajstih občin, v katerih so bili 2014 izpitni centri ukinjeni, vendar lahko danes v njih kandidati ponovno opravljajo praktični del vozniškega izpita.
Pobudnika sicer pozdravljata, da se s 1. 1. 2022 ponovno dopušča izvajanje praktičnega dela vozniških izpitov za posamezne kategorije motornih vozil v Ajdovščini, Ilirski Bistrici in Tolminu, vendar je po njunem mnenju selektivni pristop presenetljiv, saj gre za primerljiva območja z Idrijo in Litijo. Predlagata, da se izvajanje praktičnega dela vozniškega izpita za posamezne kategorije motornih vozil ponovno dopusti tudi v Idriji in Litiji, saj v nasprotnem primeru ne moremo govoriti o enakopravni obravnavi oz. se lahko celo pojavi dvom v transparentnost postopka.
* * *
Pobudo državnih svetnikov Bojana Režuna in Francija Rokavca podpirajo tudi na občinah Idrija in Litija ter v Avto-moto zvezi Slovenije, kjer dodajajo, da se je v Idriji in Litiji v vmesnem času prometna infrastruktura nadgradila in izpolnjuje vse minimalne zahteve za ocenjevanje spretnosti in ravnanja v cestnem prometu razen približevanje/izhod z avtoceste, vendar je varnost po prevoženem km na avtocesti bistveno večja kot na drugih državnih cestah ali lokalnih cestah. Za izkazovanje spretnosti in obvladovanje vozila na izpitni vožnji je ključno zagotavljanje visokih standardov kakovosti v šolah vožnje in izvajanje nadzora nad njimi. Dodatno se je treba zavedati, da bolj oddaljeni kraji nimajo vzpostavljenega ustreznega javnega prevoza, da lahko pridejo kandidati za voznike varno in v normalnem času do kraja, kjer lahko opravijo praktični del vozniškega izpita. Ob razumevanju, da država zasleduje cilje racionalizacije stroškov, je treba imeti v oziru tudi kandidate in njihove starše, ki imajo v trenutnem sistemu bistveno višje stroške za opravljanje vozniškega izpita.
* * *
Predstavnica Ministrstva za infrastrukturo je v dodatni obrazložitvi njihovega odgovora pojasnila, da so bile minimalne zahteve za ocenjevanje preizkusa spretnosti in ravnanja v cestnem prometu iz Priloge II Direktive 2006/126/ES prvič v prenesene v slovenski pravni red z uveljavitvijo Pravilnika o vozniškem izpitu (Ur.l. RS, š. 38/13). V skladu z določbami Direktive 2006/126/ES se za ocenjevanje preizkusa spretnosti in ravnanja v cestnem prometu zahteva, da morajo kandidati za voznike motornih vozil v običajnih prometnih razmerah popolnoma varno in ob upoštevanju vseh prometnih varnostnih ukrepov izvesti vse določene operacije, prav tako se mora del preizkusa (praktičen del vozniškega izpita) izvesti na cestah zunaj pozidanih območij, na hitrih cestah in avtocestah, na vseh vrstah mestnih ulic, ki naj bi predstavljale različne stopnje težavnosti, s katerimi se bodo srečevali vozniki. Čas izpitne vožnje mora biti izkoriščen v največji možni meri, da se kandidat oceni v vseh različnih prometnih območjih, na katere lahko naleti, s posebnim poudarkom na prehajanju med temi območji.
Kot je bilo pojasnjeno, je bil leta 2014, na podlagi temeljnih kriterijev iz navedene direktive in kriterijev, ki jih je dodatno določila Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa (v nadaljevanju: agencija), izveden pregled vseh krajev, kjer se izvaja praktični del vozniškega izpita za posamezne kategorije vozniških izpitov, ter na tej podlagi sprejet Pravilnik o izpitnih centrih za opravljanje vozniškega izpita za voznike motornih vozil (Ur. l. RS, št. 64/2014), ki je določil kraje za opravljanje praktičnega vozniškega izpita, v katerih zahtevnost prometnega okolja kot celote omogoča preverjanje znanj, spretnosti in obnašanja v prometu v skladu s predpisi. Ministrstvo za infrastrukturo je 2021 prejelo večje število pobud za ponovno opravljanje praktičnega dela vozniškega izpita v krajih, kjer je to nekoč že bilo omogočeno. Glede na do takrat prejete pobude in takratno oceno situacije in stopnjo pripravljenosti za ponovno vzpostavitev praktičnega dela vozniškega izpita je bilo odločeno, da se to v prvem koraku omogoči v Ajdovščini, Ilirski Bistrici in Tolminu. Za ostale kraje v tistem obdobju niso prejeli pobud, ali so bile še v postopku obravnave. Pri presoji so, poleg temeljnega kriterija, prevladali tudi ostali kriteriji, kot so raznolikosti opravljanja praktičnega dela vozniškega izpita različnih kategorij (ne le kategorija B), oddaljenost od najbližjega kraja, kjer se že opravljajo praktični deli vozniških izpitov, pogostost opravljanja praktičnih delov vozniških izpitov v preteklosti, nedostopnost kraja ter kadrovski in finančni resursi agencije, ki mora zagotoviti, da se praktični del vozniškega izpita izvede v 30-ih dneh od prijave k praktičnemu delu vozniškega izpita.
Kot pojasnjujejo na Ministrstvu za infrastrukturo, to poglavje še ni zaključeno, ampak bodo morebitne dodatne pobude ob izpolnjevanju pogojev vključene v naslednje spremembe Pravilnika o vozniškem izpitu. Ministrstvo za infrastrukturo se je namreč skupaj z agencijo zavezalo, da bodo 2022 spremljali izvajanje praktičnih delov vozniških izpitov, na podlagi zbranih podatkov ter novih pobud pa bo Ministrstvo za infrastrukturo, ki je vedno pripravljeno prisluhniti predlogom lokalnih skupnosti ter jih upoštevati, če je to le mogoče, v prvi polovici leta 2023 pripravilo predlog sprememb in dopolnitev Pravilnika o vozniškem izpitu. Na Ministrstvu za infrastrukturo dodatno izpostavljajo, da pri zagotavljanju varnosti v cestnem prometu ne smemo pozabiti, da mora biti usposobljenost voznika na enakem nivoju, ne glede na to, v katerem kraju opravlja praktični del vozniškega izpita.
Na Javni agenciji Republike Slovenije za varnost prometa pojasnjujejo, da so prejeli predlog, da proučijo strokovne kriterije za morebitno ponovno izvajanje praktičnega dela vozniškega izpita v Ajdovščini, Tolminu in Ilirski Bistrici. Na podlagi predpisanih kriterijev (raznolikost infrastrukture posameznega kraja, oddaljenost od avtoceste in od najbližjega kraja, kjer se že opravljajo praktični deli vozniških izpitov, pogostost opravljanja praktičnih delov vozniških izpitov v preteklosti, število predlaganih vozniških kategorij ter kadrovski in finančni resursi agencije) so ugotovili, da se v navedenih krajih lahko ponovno zagotovi izvajanje praktičnega dela vozniškega izpita. Pri tem so preverili tudi kriterij glede zagotavljanja vadbenih površin (poligoni) za usposabljanje kandidatov v šoli vožnje na prvi učni stopnji in za usposabljanje kandidatov za opravljanje praktičnega dela vozniškega izpita za enosledna motorna vozila (mopedi, motorna kolesa) ter ugotovili, da v Ajdovščini, Tolminu in Ilirski Bistrici tovrstni poligoni obstajajo, medtem ko jih v Litiji in Idriji ni oz. edina litijska šola vožnje, ki je v registru agencije, uporablja vadbeni poligon v Trbovljah, Idriji najbližji vadbeni poligon pa je v Godoviču.
Kot pojasnjujejo na agenciji, se usposabljanje kandidatov na prvi in drugi učni stopnji (na manj prometnih površinah) večinoma izvaja v krajih, ki so kandidatom blizu, pod pogojem, da imajo v njih šole vožnje, ki so evidentirane v registru pooblaščenih organizacij za izvajanje dejavnosti usposabljanja kandidatov in za varno vožnjo, tudi vadbene površine. Le tretja učna stopnja, ki predstavlja najbolj zahtevno usposabljanje, to je vožnja po večpasovnih cestah, avtocesti, v nočnem času, v zahtevnejših krožiščih, se izvaja na cestah z bolj kompleksno infrastrukturo.
Agencija si prizadeva, da šole vožnje čim bolj strokovno usposobijo kandidate za samostojno vožnjo, kar se preizkuša v izpitnih vožnjah, vendar v vseh krajih ni možno zagotoviti enakih pogojev. Zato skušajo pri določanju krajev, kjer se lahko opravlja praktični del vozniškega izpita, zagotoviti, da kraji izpolnjujejo čim več kriterijev za izvajanje vozniških izpitov. V duhu zagotavljanja prometne varnosti si želijo, da je krajev, kjer je mogoče opravljati praktični del vozniškega izpita, čim manj.
V zvezi s predlogi za dodatne kraje, kjer bi se lahko izvajal praktični del vozniškega izpita, agencija opozarja tudi na vidik racionalizacije, saj je kadrovsko in finančno omejena, pri čemer se že zdaj, tudi iz naslova epidemije Covid-19, sooča s težavami pri zagotavljanju materialnih in kadrovskih pogojev pri izvajanju vozniških izpitov in njene obveznosti, da se praktični del vozniškega izpita izvede v 30-ih dneh od prijave kandidata.
* * *
Komisija pozdravlja odločitev Ministrstva za infrastrukturo, ki je z zadnjo novelo Pravilnika o vozniških izpitih v Ajdovščini, Ilirski Bistrici in Tolminu ponovno omogočila izvajanje praktičnega dela vozniškega izpita, vendar se ji zdi nerazumljivo, da med dodatne kraje, kjer je mogoče ponovno opravljati praktični del vozniškega izpita, ni uvrstila tudi Idrije in Litije, ki izpolnjujeta kriterije za ocenjevanje preizkusa spretnosti in ravnanja v cestnem prometu. Po njenem mnenju uporabljen pristop ni ustrezen, saj Ministrstvo za infrastrukturo pri urejanju tega področja ni enakovredno obravnavalo krajev s primerljivim prometnim okoljem. To je še toliko bolj nerazumljivo, če vemo, da so bili leta 2014 pri določanju krajev, kjer se lahko izvaja praktični del vozniškega izpita, v primeru nekaterih krajev sprejeti kompromisi (npr. Kočevje, Slovenj Gradec).
Komisija se zavzema, da se praktični del vozniškega izpita izvaja čim bližje okolju, kjer kandidati živijo, delajo ali se šolajo, pri čemer je pomembna enakopravna obravnava vseh kandidatov in preverjanje vseh elementov vožnje, ki so zahtevani s predpisi. Po mnenju komisije je ključnega pomena kakovostno izvajanje programov usposabljanja kandidatov v šolah vožnje, v katerih se kandidati naučijo upravljati z motornimi vozili in varne vožnje v cestnem prometu ter pridobijo izkušnje, da postanejo varni vozniki. S tega vidika je pomembno dosledno izvajanje strokovnega nadzora Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa v šolah vožnje. Poleg tega je velikega pomena tudi stalno izvajanje aktivnosti za zagotavljanje ustrezne varnostne kulture v prometu.
Komisija v zvezi z določanjem krajev, kjer je možno izvajati praktični del vozniškega izpita, ne more sprejeti argumenta agencije glede finančne in kadrovske podhranjenosti, saj se financiranje izvajanja vozniških izpitov zagotavlja prek tarife, katere višina se na podlagi dejanskih stroškov, ki so povezani z opravljanjem storitev, preverja na tri leta.
Komisija ocenjuje, da kandidati v šoli vožnje v okviru praktičnega dela usposabljanja, ki se izvaja v trajanju najmanj 20 ur, verjetno težko izkusijo vse prometne okoliščine, s katerimi se soočajo kasneje kot vozniki. K temu komisija dodaja, da so današnji starejši vozniki pridobili vozniški izpit pred desetletji, ko niti niso imeli možnosti usposabljanja na avtocesti ali krožnih (semaforiziranih) krožiščih, saj Slovenija tovrstne infrastrukture takrat sploh ni imela, kljub temu so kot odgovorni in usposobljeni vozniki prilagodili obnašanje v prometu glede na zahtevnost prometne infrastrukture.
Glede na navedeno Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj predlaga Ministrstvu za infrastrukturo, da spremeni in dopolni Pravilnik o vozniškem izpitu na način, da bo zagotovil enako obravnavo vseh krajev, ki izpolnjujejo pogoje za izvajanje praktičnega dela vozniškega izpita za posamezne kategorije motornih vozil, ter ponovno prouči možnost opravljanja praktičnega dela vozniškega izpita za posamezne kategorije motornih vozil v Idriji in Litiji. Pobuda, da se v Idriji in Litiji ponovno vzpostavi možnost opravljanja praktičnega dela vozniškega izpita, je podana v luči dviga prometne kulture in varnosti ter zniževanju stroškov. Komisija tudi meni, da ni treba čakati na leto 2023, da se pripravijo spremembe in dopolnitve Pravilnika o vozniškem izpitu, ampak naj se, glede na izraženo pobudo občin Idrije in Litije ter izpolnjevanje kriterijev, čim prej pristopi k spremembi in dopolnitvi Pravilnika o vozniškem izpitu.